sep

Passiescore:

De week van Passievrouwen

Door Tamara Schellekens

Vorige week vertrok ik met een leuke groep naar Porto voor de ontdekking van de Quevedo Port maar de week eindigde verdrietig door het overlijden van iemand die dichtbij me stond. Daarom veel foto’s van voor de dagen in Porto. Kijken jullie gezellig mee?

We vlogen al vroeg naar Porto met de vlucht van 6.20 uur. Om 4.00 uur ging de wekker, om 4.30 uur stond de taxi voor de deur en om 5.15 uur was ik ingecheckt. Tegenwoordig ben je met handbagage nog langer bezig. Na een goede vlucht werden we vriendelijk begroet door Oscar Quevedo, de zoon en eigenaar van de Quevedo Port. Uiteraard komt er binnenkort nog een uitgebreid artikel over de Quevedo port, maar ik laat jullie nu al enkele foto’s zien.

PN 35-1

Ontbijten in een hele leuke ontbijtlocatie midden in Porto: Majestic Café. Op de een of andere manier had ik zin in gepocheerd ei, maar ook om de pastei belem te proberen. Lekkere verse jus d’orange en heerlijke koffie.

PN 35-2

Gewoon een dubbele bestelling!

PN 35-3

Soms ben je gewoon toe aan een heerlijk ontbijt. Na een leuke stadswandeling gingen we naar het wijn- en portinstituut om de lekkerste portwijnen te proeven en de historie te beluisteren. Bij restaurante Dop genoot ik van een heerlijk dessert: eucalyptus soep. Mooie vormgeving met frambozen, blauwe bessen, druiven, meloen, perzik en clementine. Alleen de kleurcombinatie vind ik al erg mooi.

PN 35-4

Persreizen met een actief gedeelte hebben mijn voorkeur. Een flinke klim op de brug met een mooi uitzicht over Porto.

PN 35-6

Het was een korte beklimming met een prachtig uitzicht. Het was trouwens ook prachtig weer zodat ik echt nog even het nazomergevoel had. Aangenaam!

PN 35-7

Als apéritif een port tonic met natuurlijk Quevedo port! Het smaakte uitstekend. De locatie was bijzonder. Dineren in een oud treinstation. Als ik alle gangen van deze persreis op de foto moet zetten, wordt het wel erg veel…

PN 35-8

Dit vond ik het allerlekkerste gerecht van de avond: morieljes met gepocheerd ei.

PN 35-5

Op naar de locatie waar de port wordt geoogst. We zitten midden in het oogstseizoen. Mooi om te zien!

PN 35-14

Overigens is Quevedo port te koop bij Jumbo Supermarkten. Vanaf nu wil ik geen andere port meer!

PN 35-12

PN 35-13

PN 35-17

PN 35-16

Ook de rosé port smaakt prima!

PN 35-15

Wandelen door het dorpje Pesquiera. Leuk!

PN 35-18

In de middag ontmoette ik mijn Facebook vriend Vaso. In 1999 leerde ik hem kennen tijdens een rondreis door Portugal die ik destijds maakte met een vriendin. We hebben via Facebook contact gehouden en zagen elkaar na 18 jaar weer. Bijzonder.

PN 35-19

Donderdagavond kreeg ik minder goed nieuws te horen en dat veranderde ook het weekend. Ik troostte mezelf met een kopje koffie oreo en een sandwich carpaccio.

PN 35-21

Personeelsdag van Tio. Dit keer in Amsterdam. Als lunch begonnen we met een salade met ansjovis, ei, kaas en croutons. Genietend van het uitzicht over Amsterdam.

PN 35-22

Het was een vreemde week. Zondagavond nam ik afscheid van een dierbare met een laatste diner aan het strand. Het stormde, waaide, regende, maar het afscheid was goed en mooi. Gelukkig heb ik alles nog kunnen vertellen wat deze dierbare persoon voor me heeft betekend. Rust zacht.