16

feb

Big Hero 6
In Lifestyle \ Film

Review: Big Hero 6

Animatieliefhebbers zijn met parels als Despicable Me en Frozen flink verwend de afgelopen tijd. Lastig om deze te evenaren of zelfs te overtreffen. Disney’s Big Hero 6 is een leuke poging, maar daar blijft het naar mijn smaak ook bij.

Hiro Hamada (Ryan Potter) is in de scifi-animatiefilm Big Hero 6 een veertienjarig wonder dat meester is in robottechnologie. Dankzij zijn grote broer maakt hij kennis met de universiteit waar de knapste tech-koppen volop aan het knutselen en onderzoeken zijn en hij sluit zich hierbij aan. Wanneer Hiro’s broer overlijdt bij een brand, stort zijn wereld in elkaar. Hij erft de uitvinding waar zijn grote steun en toeverlaat al zijn bloed, zweet en tranen in heeft gestopt: de robot Baymax (Scott Adsit). Hiro komt voor een gevaarlijke uitdaging te staan, waar hij Baymax en zijn vier getalenteerde vrienden hard bij nodig heeft.

Big Hero 6

Baymax is geen doorsnee robot en dat maakt Big Hero 6 in het begin al interessant. Hij is een healthcare-robot, gemaakt om te helen en te verzorgen. Geen hard ijzer en metaal à la Transformers, maar opblaasbaar vinyl en met een dikke buik. De beste vergelijking, die in de film al voor je wordt gemaakt, is die met een lopende marshmallow. Baymax roept een hoog aaibaarheidsgehalte in me op, zonder fluffy te zijn. Het heerlijk simpele figuur levert met zijn lompheid de grootste lading humor aan het begin van de film. Maar de grappen worden gedurende de film flauw en voorspelbaar.

Big Hero 6
Big Hero 6 is van de makers van Frozen. Leuk om te zien is dat waar er in Frozen de band tussen twee zussen centraal staat, er in Big Hero 6 wordt ingezoomd op twee broers. Een Disneyfilm is geen Disneyfilm zonder een sentimenteel moraal en in deze animatie lijkt dat vooral te zijn dat ‘oog om oog, tand om tand’ niet op gaat. Die boodschap tilt de film alleen niet tot een hoger niveau. Wat het vooral bijzonder  maakt, is dat een held blijkbaar geen krachtpatserige uitstraling hoeft te hebben en vol strijdlust moet zitten. Warmte en steun bieden: dát zijn pas heldendaden.

De concurrentie tussen Pixar, Dreamworks en Disney is groot. Walt Disney Animation Studios wist zich dankzij Frozen aan de eenzame top te plaatsen, maar Big Hero 6 doet deze positie een beetje wankelen. Desondanks is de film genomineerd voor een prestigieuze Oscar, maar heeft een grote concurrentie aan onder andere How to Train Your Dragon 2 en Song of the Sea. Wie weet stelt de Oscarjury op 22 februari Disney’s gouden status toch nog veilig.

Regie: Don Hall en Chris Williams
Speelduur: 102 minuten

Door Faye Heijnis