9

apr

Fast & Furious 7
In Lifestyle \ Film

Review: Fast & Furious 7

Fast & Furious 7 brengt natuurlijk een grote emotionele lading met zich mee: het is de laatste film waar Paul Walker nog in te zien is. De acteur overleed op zijn veertigste op 30 november 2013 bij een eenzijdig auto-ongeluk, waardoor de opnames van de film werden stilgelegd. Het script werd herschreven en Pauls broers Caleb en Cody wierpen zich op als body doubles. Ook oude beelden en slimme computertechnieken werden ingezet om Walker en zijn personage Brian een eervol afscheid te geven.

Fast & Furious 7Afbeelding: comingsoon.net

Fast & Furious 7 begint met slechterik Owen Shaw (Luke Evans) die in coma ligt in een sterk beveiligd ziekenhuis. Naast zijn bed zit Deckard Shaw (Jason Statham) die zijn broertje belooft wraak te nemen op de mensen die hem dit hebben aangedaan. Terwijl hij het ziekenhuis uitloopt, is te zien wat voor ravage de moordmachine alleen daar al heeft aangericht. Een spectaculaire openingsscène, die al een hoop goeds voor het vervolg van de film belooft.

Deckards vizier is gericht op de crew – of beter gezegd familie – van Dominic Toretto (Vin Diesel). Het eerste slachtoffer valt al snel en de dreiging komt gevaarlijk dichtbij. Samen met de vaste kliek mannen Brian (Walker), Roman (Tyrese Gibson), Tej (Ludacris) en tomboy Letty (Michelle Rodriguez) maakt Dom zich op voor een nieuwe missie. Ook spierbundel Dwayne Johnson doet zijn rentree als agent Hobbs. Uit onverwachte hoek schiet geheim agent Mr. Nobody (Kurt Russell) te hulp. Ze krijgen eveneens grote steun van de kwieke hacker Ramsey (Nathalie Emmanuel). Verfrissend genoeg geen geek met een brilletje, maar een prachtige dame.

Een gevaarlijke missie vol oogstrelende auto’s, zon, testosteron, vrouwen en hardnekkige tegenstanders volgt. De stunts in deel zeven zijn waanzinnig en creatiever dan in alle voorgaande delen. Auto’s die uit een vrachtvliegtuig duiken? Piece of cake. Dom en Brian die in een peperduur racemonster door maar liefst drie torens van de Etihad Towers in Abu Dhabi denderen? No problemo. Niets is te gek in Fast & Furious 7. Natuurlijk gaat het de geloofwaardigheid te boven, maar who cares? Het is een lust voor het oog.

Vin Diesel heeft in interviews zelfs kenbaar gemaakt dat hij vindt dat Fast & Furious 7 een Oscar verdient. Het acteerwerk rammelt hier en daar en bepaalde quotes zijn tenenkrommend, dus die uitspraak lijkt echt wat te hoog gegrepen. Maar erkenning voor de geweldige stunts en credits naar de nieuwe regisseur James Wan (Saw, The Conjuring) zijn zeker op zijn plaats. Ook Tyrese Gibson met zijn lolbroekpersonage Roman bewijst zich weer onmisbaar met zijn geslaagde grappen.

Dat er hier en daar knip- en plakwerk is gedaan om Paul Walker nog in de film te verwerken is nauwelijks merkbaar en dus erg knap gedaan. Hele kleine spoiler alert: het einde is smaakvol en van een traantje gegarandeerd. Fast & Furious 7 is voor de fans absoluut een bevrediging.

Release: nu in de bioscoop
Regie: James Wan
Speelduur: 137 minuten