feb

How_to_get_away_with_murder
In Lifestyle \ Geen categorie

Review: How to get away with murder

Door Tamara Schellekens

De korte trailers die de afgelopen weken in het beeld sprongen van How to get away with murder beloofden een zinderende serie. Net 5 toonde gisteravond de eerste aflevering.

Annalise Keating (Viola Davis, ook wel bekend van het geprezen The Help) is in How to get away with murder een topadvocate, die haar kennis naar de schoolbanken brengt. Een klas rechtenstudenten krijgt de eer om haar lessen te volgen. Deze zijn nogal onconventioneel te noemen: Annalise stelt namelijk de vraag ‘hoe kom je weg met moord?’ centraal. De femme fatale weet als geen ander hoe je de grondwet kunt omzeilen. Het boeit haar niet of haar cliënt schuldig is of niet: zij doet er alles aan om die cliënt vrij te pleiten. Is dat in een notendop niet wat elke advocaat hoort te doen?

In de eerste aflevering gebeurt er veel, misschien wel iets te veel. Je moet er echt even inkomen. Davis introduceert haar personage als een, excuse my language, charmante überbitch. En dit doet ze goed. De advocate dwingt je haar te mogen. Ze weet waar ze het over heeft en de studenten hangen dan ook aan haar lippen. Een select groepje knappe koppen kan een prestigieuze plek aangeboden krijgen bij Annalises advocatenbureau. Laat het ellebogenwerk dus maar beginnen.

How_to_get_away_with_murder

Het is al snel duidelijk dat het advocatenwereldje, ook onder de studenten, er eentje is van bedrog en slimme trucjes. Al wordt dat in de serie natuurlijk wat aangedikt. Even het bed in duiken om aan een bewijsstuk te komen lijkt part of the job te zijn.

Wes Gibbins (Alfred Enoch), een van de studenten, is een vreemde eend in de bijt. Anders dan de rest van de klas loopt hij een beetje achter de feiten aan en is hij niet zo’n strebertje. Al snel wordt duidelijk dat Annalise toch wel iets in hem ziet. En al iets te rap wordt de softe kant van de ijskoningin getoond (spoiler alert!). Wes betrapt haar op het bedriegen van haar man en al gauw smeekt ze hem in tranen om het voor zich te houden. Ik had graag gezien dat de koelte van Annalise nog wat langer door werd getrokken. Laat haar nog even twee à drie afleveringen als je grootste nachtmerrie overkomen, voordat je laat zien dat ze ook slechts een mens met gevoelens is.

Alfred_Enoch_Wes_Gibbins

Desondanks geeft dit wel een interessante twist aan het verhaal. In flashforwards is vaag te zien hoe Wes en vier andere klasgenoten bezig zijn met het verbranden van een lijk. Aan het eind van de pilotaflevering is in een flits het gezicht van de betreffende dode te zien en mijn mond viel er wel even van open.

Die flashforwards maken het wat moeilijk te volgen, maar dat zal in de loop van de serie vast en zeker bijtrekken. Daarbij wordt er gelukkig niet met al te moeilijke rechtbanktermen gestrooid. Ik krabde me even achter de oren bij het horen van ‘actus reus’ en ‘mens rea’, maar dat werd subtiel door Annalise toegelicht. Een ware Sherlock word je van deze serie niet. De nadruk lijkt vooral te liggen op de spanning en sensatie in plaats van een realistisch beeld te geven van het leven van een doorsnee advocaat.

How to get away with murder wist gisteravond tot mijn grote verbazing slechts 251.000 Nederlandse kijkers te boeien. In Amerika is de serie daarentegen een groot succes en werden de makers en cast beloond met een American Film Institute Award. Viola Davis heeft voor haar rol een Golden Globe en een Screen Actors Guild Award binnen weten te slepen. Wie weet draait het Nederlandse publiek nog bij. Een tweede seizoen zit er, als we de Twitterpagina van Viola Davis mogen geloven, in ieder geval al aan te komen.

Bekijk hier een fragment uit How to get away with murder: http://www.net5.nl/programmas/how-to-get-away-with-murder/videos/umfAWR5Aarjo/classroom-scene

Viola_Davis_Twitter
Door Faye Heijnis