21

mrt

madonna
In Lifestyle \ Muziek

Review: Rebel Heart, Madonna

De Queen of Pop kwam begin deze maand met haar nieuwe album Rebel Heart. Hoewel ze vooral bekend is van haar oude nummers als Like a Virgin, Papa Don’t Preach en Vogue, is Madonna nooit echt uit de schijnwerpers verdwenen. In 2012 tourde ze nog de wereld rond met haar MDNA-tour. Met 28 Grammy-nominaties en 7 Grammy-awards op zak, is Madonna terecht een superster te noemen.

Rebel Heart kwam uit na een aantal onverwacht gelekte liedjes. Op 20 december ging het album in de voorverkoop en op 6 maart werd het officieel gelanceerd. Hij belandde op nummer één in veel landen, waaronder in Nederland. Meteen na de release volgde de aankondiging van de Rebel Heart Tour. Op 5 december 2015 staat Madonna in de Ziggo Dome. Rebel Heart is het dertiende studioalbum van de Queen of Pop.

Het eerste nummer Living For Love lijkt een EDM (electronic dance music)-nummer. Duidelijk vanwege de invloeden die mede-producer DJ Diplo moet hebben gehad. Daarnaast lijkt het nummer iets weg te hebben van Heartless van Kanye West, die Rebel Heart ook medegeproduceerd heeft. Toch slaat Madonna met dit nummer de spijker op z’n kop, dít zijn de nummers die nu in clubs gedraaid worden. Devil’s Pray lijkt ook bedoeld als een club anthem, al is ‘ie daar qua tekst niet altijd geschikt voor. “Sing Hallelujah”, zingt Madonna en ik vraag me af of je daar in een club op staat te bouncen. Ghosttown is een soort powerballad, waarvan de opbouw rustig is maar het refrein weer een EDM-tintje krijgt.

Unapologetic Bitch heeft een reggae-randje en Madonna’s vocals zijn bedolven onder autotune, wat het lied op zich luisterbaar maakt. Ook in dit nummer komen de EDM-invloeden terug. Door het gebruik van sommige lyrics en het zingen op een bepaalde manier, klinkt Madonna in dit lied vaak als Nicki Minaj. Illuminati lijkt een slecht uitgevoerd poplied. In de 00’s kwamen artiesten daar misschien mee weg, maar nu is het een zwaktebod. Zeker op een album van de Queen of Pop. Daarnaast is de tekst nogal oppervlakkig en wordt er niet veel meer gezongen dan: “Everybody in this party is shining like Illuminati”. Waar ik eerst dacht dat Madonna het wellicht had over de samenzweringsgroep Illuminati, lijkt het nummer over iets simpels als lampjes te gaan. Madonna heeft Nicki Minaj weten op te trommelen voor het met autotune gevulde EDM-popnummer I’m Madonna, Bitch. Het lied lijkt veel weg te hebben van Britney Spears met haar “It’s Britney, Bitch”-fase. Van een popster van Madonna’s formaat zou je iets slimmere teksten verwachten dan zo’n platte uitdrukking als I’m Madonna, Bitch. Daarnaast lijkt elke samenwerking met Nicki Minaj een succes te worden en dat zal niet gelden voor I’m Madonna, Bitch, alhoewel Nicki’s verse on point is.

madonna

Hold Tight is het feelgoodnummer van Rebel Heart, “hold on tight, everything’s gonna be alright”. De tekst lijkt semi-gejat van duizenden andere liedjes. De misplaatste beats bij dit nummer zijn irritant en brengen nog meer irritatie aan de geautotunede stem van Madonna. Joan Of Arc draagt een zwaarder onderwerp met zich mee, namelijk het verdragen van kritiek als artiest zijnde. Madonna heeft hier moeite mee, zoals ze zingt: “Each time they write a hateful word, dragging my soul in the dirt, I want to die.” Heftig, maar eindelijk een nummer met meer inhoud. De emoties van het nummer liggen goed aan de oppervlakte en de beat die het nummer draagt, past erbij. Dit is de echte powerballad van Rebel Heart. Iconic is een samenwerking tussen Chance the Rapper, Mike Tyson en Madonna. Het nummer gaat over de weg naar fame en hoe je een legende wordt. Het lied lijkt een self empowerment-nummer, maar gaat al snel weer over naar een EDM-hitje, waar Madonna met dit album meerdere keren op lijkt terug te vallen.

Heartbreakcity gaat over een verbroken relatie waarin veel geheimen naar boven komen en Madonna de laatste is die achter de waarheid komt. Eindelijk een nummer waarbij het EDM-gehalte niet aanwezig is. We genieten van Madonna’s vocals en haar interpretatie van de tekst. De touch van gospel is helemaal op z’n plek in Heartbreakcity. Het refrein maakt het nummer meer dan een alledaags pophitje. Body Shop gaat over een liefdesrelatie, maar het is niet duidelijk waarom het nummer Body Shop heet. Behalve dan dat het af en toe op een vreemde manier gezongen wordt door Maddy. Het nummer hoort niet thuis op Rebel Heart en voor mij is het niet duidelijk op wat voor album Body Shop wel zou passen. Holy Water is een nummer over seks, waarbij Madonna haar weg door het refrein hijgt en kreunt. “Bitch, get off my pole”, zingt ze, maar het is niet duidelijk wat ze hiermee bedoelt. Het is wel duidelijk dat haar vagina naar heilig water smaakt, want dit lijkt haar in Holy Water nogal bezig te houden. We krijgen wel een beetje van de oude Madonna te horen door een gesampled stuk van Vogue middenin Holy Water.

Inside Out gaat verder op de seksuele toon die Madonna bij het vorige nummer ook aannam. Dit nummer is minder sensueel en weer meer een clubachtig lied. Wat ze precies bedoelt met “love me from the inside out” heb ik geen idee van, maar ze is er gepassioneerd over. Het lijkt echter ook het enige waar Madonna in het nummer mee bezig is, het nummer bestaat niet uit veel meer dan de bovengenoemde zin. Wash All Over Me is een signature Madonna-lied dat iets weg heeft van haar hit Frozen, waarbij haar stem een toontje hoger zingt dan in andere nummers. Het is een sterk nummer om mee te eindigen. De tekst gaat ook dieper dan bij andere nummers, “it’s a pure injustice to be witness to the things I see”, bijvoorbeeld. De beat past bij het nummer en maakt het dit keer interessant.

"W.E." Premiere - 2011 Toronto International Film Festival

Als je zo’n ervaren ster bent als Madonna, lijkt het me lastig altijd goede albums af te leveren en helaas is dat met Rebel Heart ook niet echt gelukt. Hoewel EDM-fans het album zullen waarderen, vind ik het te veel van hetzelfde. Ook de signature stijl die Madonna door de jaren heen heeft opgebouwd, mist compleet op Rebel Heart. Veel nummers gaan letterlijk over niks, het lijkt alsof Madonna een mooie zin ergens zag staan en besloot om hem tot in den treuren te herhalen. Als het hoogtepunt van het album een gesampled stuk van Vogue is, is het niet veel soeps. Daarnaast zijn er ook een aantal nummers die me wel konden bekoren, zoals Wash All Over Me en Joan Of Arc. Op deze nummers schept Maddy een band met de luisteraar door haar problemen openbaar te maken. Ook overheerst het EDM-gehalte niet op deze nummers en daardoor maakt het de liedjes goed luisterbaar. Ik kan me niet voorstellen deze cd in de auto op te zetten en ben dat ook niet van plan. Vanwege haar lange carrière in de muziekbusiness verwacht ik dat er heus nog een album gaat komen dat beter bij de Madonna past die we allemaal kennen.

Wat vind jij van Rebel Heart?

Door: Mitzi Pepers